tisdag 28 november 2017

På sängbordet

Just nu har jag tre böcker på gång samtidigt. Ingen särskild anledning, det bara blir så ibland.

Ett par friskusar
Den jag började med igår köpte jag i helgen till ett bra pris i bokaffärn, faktiskt samma pris som på nätet så då handlar jag förstås på stan. Men den kanske är onödig, den påstår precis sånt jag redan tycker och tycker att jag kan.

Redan på första sidan stod bokens budskap: "rör på dig och ät bra". Jamen, den boken hade jag ju kunnat skriva själv. Men OK då, den här skrevs av en biokemist och en molekylärbiolog, så jag kommer förstås att lära mig en hel del. Men jag fastnade direkt för deras marknadsföring i TV när dom sa att "socker är inget gift och kolhydrater är inte farliga" och dom slog även hål på några andra fördomar. 

"Frisk utan flum" heter boken skriven av Maria Ahlsén och Jessica Norrbom. Jag hoppas att jag kommer att ta till mig en del ny kunskap och kanske t.o.m. ändra på en del i min livsföring, jag behöver lite nytändning. Marginellt visserligen när man är så perfekt som jag.... Men ändå. Och så klart är socker inget gift, men jag vet inte om jag törs tala om det för en av mina kompisar.

Sen kändes Malin Persson Giolito så sympatisk på TV härom veckan så det fick bli en av hennes böcker också, en ebok från bibblan. Hon är mer sympatisk än pappa GW Persson och hon skriver bättre än han också men ändå är det inte riktigt min smak, varken GW eller Giolito. Svårt att veta vad som är fel, dialogen tror jag. Men tillräckligt bra för att jag ska läsa ut den, och det är praktiskt med en bok i mobilen.

Och så på sängbordet i stugan ligger Hasse Alfredssons En Ond Man. En sån där bok jag plockat fram från bokhyllan och läser om, det är ju också praktiskt.

Jag har egentligen tänkt sluta köpa nya böcker och bara använda biblioteket och gamla böcker i bokhyllan, men det är svårt att låta bli att köpa nytt ibland. Guillous 1968 måste jag väl köpa även om den visst fick lite dålig kritik, det får bli nästa bok när den kommer som pocket.

Periodvis läser jag ingenting, men nu är jag inne i ett stim.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar