fredag 3 november 2017

Namnbyte ligger i tiden

Arosvallen går jag förbi flera gånger i veckan. Måtte den bli kvar i dessa förtätningstider och få heta det den alltid hetat. Men på parkeringsplatsen utanför står det snart nog ett höghus.

Det har just blivit lättare att byta både för- och efternamn och idrottsanläggningar byter namn nu allteftersom nya finansiärer dyker upp. Västeråshallen blev Bombardier Arena t.ex.

Hoppas Halmstad klarar sig kvar i  Allsvenskan
Swedbank Park på Rocklunda har redan bytt namn till något jag glömt. Varför inte nåt med Rocklunda? Efter googling ser jag: Solid Park Arena. Är det ett namn på en idrottsarena? Solid, vad är det för firma? Semesterresor till Solkusten? Nej, Arosvallen, Örjans Vall, Kopparvallen, Eyravallen, Gavlevallen etc är fina namn som direkt hänger ihop med fotboll. Men gammalmodiga, Park och Arena är trendigare. I Västerås både Park och Arena för säkerhets skull.

Och Örjans Vall i Halmstad ger en självklar tanke, borde jag själv byta namn? Örjan är ju inte det allra trendigaste namnet och speciellt i min rockkarriär kunde jag nog behöva ett mer slagkraftigt namn. Dessutom är det ju ofta problem utomlands när man ska förklara stavningen: "An O with two pricks" brukar jag säga, men det verkar som folk inte förstår det.

Nåt rockigt på A, B eller C skulle jag kunna tänka mig.  Andrew-Brooklyn-Charlie....? Eller lite franskt som framhäver min kulturella sida? Italiensk eller spanskt, jag är ju rätt eldig.... Grekiskt? Aristoteles eller Arkimedes?

I skolan var det opraktiskt med ett namn på Ö, att alltid nervöst vänta till sist när man skulle hålla föredrag. Och nästan lika illa var när fröken ibland gick på efternamnet.

Andrew Brooklyn Widmark funderar jag på om jag får till en snygg autograf.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar