lördag 4 november 2017

Döstädning

Allhelgonahelg och jag har tänt det obligatoriska ljuset på graven. Och blev inspirerad till ett pass med döstädning.

Häromdan lyssnade jag på radion om döstädning, ett svenskt uttryck och det finns en bok för den som vill ha tips, "Döstädning, ingen sorglig historia". Och det är inte sorgligt, bara skönt att göra sig av med sånt man inte behöver, och barnen vill inte längre ha gamla möbler och grejor från föräldrarna som var normalt förr. Bort, bort!

Rätt enkelt, sånt jag inte använt på många år, inte kommer att använda och inte ens minns att jag hade - bort, bort! Det har jag inga problem med.

Idag hängde döstädningen också ihop med en liten ommöblering för att ge plats för att kunna köpa en ny möbel, så det var inte nåt uppgivet och negativt med dagens döstädning. Och idag var det mest Margareta som fick bestämma vad som skulle slängas. Porslin vi aldrig använder, minnessaker man knappt minns varifrån dom kommit, bort, bort! 

Gamla tidningsmagasin man aldrig tittar i slängde vi, men lite fegt så hamnade några överflödiga möbler och lampor i källarförrådet så får jag väl slänga därifrån senare. Och så har vi ju alltid stugan där lite väl mycket hamnar. Döstädning är ett ständigt pågående projekt som vi hållit på med nu alltsen vi lämnade villalivet då man sparade på allt. Men det är absolut inte akut, nej det är helt enkelt en bra sysselsättning man alltid kan tag i.

Ett lexikon på engelska från 1968 i 23 band? Ett lexikon från Bra Böcker i 24 band? Dom ryker nästa gång jag röjer, men den här gången rök alla gamla modem och kablar även fungerande PC-prylar och förstås teleprylar till fasta telefonen, den har vi ju inte kvar längre. Ett helt lass elektronik till återbruket, men där får man ju dåligt samvete när man tänker på bidraget till skrotberget som hamnar i Nigeria (är det så fortfarande) och bidrar till miljöförstöringen därnere.

Döstädning, ett helgdagsnöje för folk som ser framåt!

   

          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar