onsdag 2 december 2020

Vår dagliga promenad i mina kvarter

Cityringen runt, ner till stan, hamnen och Mälaren, norra stadsdelarna, östra, västra, uj vad vi traskar runt. "Vår dagliga promenad, giv oss idag" säger vi, men vart ska vi gå idag? Nu i Corona-tiderna verkar folk promenera allt mer och vi vill gärna gå där det är lite lugnt. Björnön undviker vi.

Vi börjar ofta längs Cityringen där det nästan alltid är mycket trafik. Och sen blir det gärna en sväng uppåt mina gamla kvarter på väster. Alltid har jag så många gamla minnen jag kan berätta, men Margareta har förstås hört dom 100 ggr förut och blundar väl med öronen.


Sen Djäkneberget, förstås, min lekplats året om en gång i tiden. 29 möh sa alltid min biologilärare Ljusterdahl när han skulle vara rolig.

"Var hellre fri än annans träl emedan du kan dig röra" står det på stenen med gammal fornordisk stavning. 


Idag gick vi längs ån också och avslutade med att kolla Viktor Nilsson Lindelöfs hus på Blåsbo. Han får nära till Arosvallen när han flyttat in och tröttnat på Manchester.

5-6 kilometer och nu efter lunch är det dags igen. Bregottet var plötsligt slut.

Imorrn blir det en ny Corona-promenad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar