lördag 2 december 2017

Traditionella traditioner

Första december i går - klart man tänker på traditioner.

Julstjärnan på plats i fönstret
Men fy så tråkig jag är egentligen. Det finns nästan inga traditioner som är som ett måste för mig. Möjligen julkalendern på TV i så fall, där sitter jag klistrad 07.15 på vardagar och 8.45 på helger, barnasinnet? Och så klart vi julpyntar en del hemma. Julstjärnan kom upp igår, 1:a december och lite lampor på balkongen är en tradition vi håller på. Och närmare jul dyker väl några tomtar upp på hyllorna, Och stearinljus och julblommor. Lite lagom mycket pynt får räcka som traditioner.

Och när det blir så dags så såklart jag kommer att uppskatta julmaten, julskinkan, sill  och Jansson men det är rätt praktiskt att vi rationaliserat bort julgranen. Den kan man väl sakna lite grann, att klä granen när barnen var små var väl julens absoluta höjdpunkt en gång jämte tomtens entré. Kalle Anka kl 15 tittar jag gärna på tillsammans med barn, men jag borde väl hålla tyst om att jag tycker att man gott kunde sluta med den traditionella progampunkten. Det tycker väl bara tråkmånsar.

Traditioner är mest viktiga för barn och kanske  kan jag skärpa till mig och uppskatta traditioner mer eller åtminstone borde jag det,. Lite hyckleri att vara så noga med traditionen att man inte får börja med semlor förrän på semmeldagen t.ex. men vara så ointresserad av så många andra traditioner. Jag kanske kan lära mig att uppskatta andra traditioner också.

Och förresten, den nya traditionen med saffranssemlor till jul kanske inte är så dum. Men nån julgran blir det inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar