torsdag 14 december 2017

Höj pensionsåldern!

Dagens politiska huvudnyhet på hemmaplan var det blocköverskridande förslaget att höja pensionsåldern till 64-69. Det är nog alldeles nödvändigt, bara man inte tar ut det retroaktivt.

Men att höja pensionsåldern är inte bara ett politiskt beslut, man måste höja statusen på äldre också och inse att det inte bara gäller att springa så fort som möjligt. Det kommer att vara svårare att få in det tänkandet i företagen och bland de yngre, att lugn och erfarenhet är ett bra komplement till ungdomlig entusiasm. Men jag tror inte jag ställer mig till arbetsmarknadens förfogande även om jag just idag, liksom de flesta torsdagar,  är så sysslolös att jag gott kunnat knutit slipsen och cyklat till jobbet. Men vilodagen ska helgas så jag får försöka fördriva tiden på annat sätt.

Och vad sägs om den här vilodagen: Dammsugning av hela lägenheten! Även under sängarna sa Margareta. Sen tar jag en tur ner i garaget för att hälla i spolarvätskan jag köpte i går men glömde hälla i behållaren. Ja, det var väl allt för idag. Kanske att jag behöver gå ner till Clas Ohlson också och kolla om dom fått in nåt nytt, jag får se om tiden räcker.

Tufft schema för en yngling i begåvningsreserven. Jag borde klippa håret också, men det skjuter jag nog upp till nästa vecka.

Och som avslutning på den här torsdagen vattenkammar jag mig med mittbena och tar en promenad ner till Pitchers för ett After Work där jag och mina ålderskamrater får prata av oss några timmar över en kall pilsner om julstressen och det hårda tempot vi har.

Oj, nu är klockan 10 på förmiddan! Fikadags med lussekatt.
         


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar