torsdag 21 december 2017

Tomten blir ensam i stugan i år

Vi gjorde ett kort besök i stugan igår. Dammade av några tomtar och kopplade in elljusstaken.

Willy från Rheurdt
Det var i stort sett allt, och det blir nog ingen jul mer i stugan, inte i år i alla fall. Släkten har blivit för stor!

Minns inte när alla var samlade där senast, men 2006 var vi alla där, minns jag. Och kanske nåt år senare också, det ska jag kolla här i bloggen senare om jag nu lämnat nåt spår där. Ett år frös både vattnet och avloppet lagom till julafton, men det gick ändå på något sätt och roligast har det varit dom där åren när det varit åtminstone lite snö.

I år blir det inget snö och inte kommer vattnet att frysa heller men stugan får stå tom i julhelgen där elljusstaken kommer att lysa några timmar varje kväll i alla fall. Vi som var så noga förr att sätta upp slingor på verandaräcket, i buskar och i granen.

Men vår under året invandrade tyske trädgårdstomte, Willy från Rheurdt, kanske inte har något emot lugnet. Och blir vädret bara det rätta ska han slippa bli ensam senare i vinter. I går var det dimma och fukt, kondensvattnet dröp från fönster och väggar, men vi har gott om ved och det finns inte mycket jag gillar bättre än när elden sprakar i kaminen och värmen är så där riktigt go'! Vi tar snart nog några dar i stugan och fast det snöat så lite var vägen plogad (tack Fredde!).

I går hörde jag på nytt en uppmaning att lägga upp ett lager av livsmedel mm så att man ska kunna klara sig minst en vecka i kristider. Ett väpnat anfall kan inte uteslutas sa  man i Försvarsberedningens rapport till regeringen. Det är dags att köpa på sig lite köttbullar på burk och göra Willy sällskap i stugan om ryssen kommer. Om elen försvinner har vi ved och behöver inte frysa och vatten kan vi hämta i brunnen!

Hackers från Nord-Korea slog ut sjukhus och andra samhällsfunktioner i år och vem vet, kanske min blogg är nästa mål för Kim Jong Un, orostider att tänka på.       

Så det har blivit i Mitt Sjuttital. Lyd en vis mans ord: Bra att vara lite förberedd och ta't försiktigt därute!               

         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar