onsdag 2 augusti 2017

Lost in Örebro

"Skulle vara kul att kolla in Wadköping" sa jag till Margareta när vi ändå var i närheten. Så vi tog en måttlig omväg ner till Örebro på väg hemåt häromdan.

Örebro. En stad jag tidigare bara åkt förbi på väg mot Värmland och andra ställen, aldrig varit in i stan tidigare. En fika på Svampen minns jag sen tidigt 60-tal, det är allt jag haft med Örebro att göra, men nu skulle vi alltså kolla Wadköping. Med GPS i mobilen är det ju lätt att hitta numera.

Margareta hade varit i Wadköping med jobbet en gång och tyckte det inte så där märkvärdigt att se men OK, då. Dom hade gått från slottet så vi började där. Parkerade bilen på Stortorget, det kände jag igen från TV på den tiden Närke och Västmanland delade lokal-TV, Tvärsnytt. Vi hade tappat vägskyltarna mot Wadköping men det var väl inte så långt att gå tänkte vi och parkerade i centrum.

Wadköping i Örebro
Vi började vid slottet. Örebro Slott är rätt fint och ligger fint mitt i Svartån men kändes lite mindre än när man ser det på TV. Ligger finare mitt i stan än vårt slott i Västerås som ju ligger lite vid sidan om. Men upp med mobilen och och knappa in "Wadköping" och fick ett par förslag. Jag tog det första. Men Margareta tyckte det kändes fel direkt, men inte kan väl Google Maps ha fel! Så vi travade iväg fast jag också tyckte det kändes fel, men vi följde mobilen.

"Jo det måste var fel hos Google, eller gör jag nåt fel med mobilen"  Jag blev lite lätt stressad, nog borde man väl kunna hitta i Örebro. Gick tillbaka till Slottet och började om. Inte skulle vi väl behöva gå in på Turistbyrån för att hitta Wadköping så vi tog ett varv till och följde GPS:en till 100 procent. Och kom till "Wadköping Örebro", ett cykelgarage längs med järnvägen! Jag kastade in handduken!

Vi gick tillbaka till bilen och tog en fika för att lugna nerverna, knappade in Wadköping igen och valde den andra träffen jag fick på mobilen och tog bilen till det "riktiga" Wadköping. Som var fint och välskött men möjligen uppskattade jag det inte så där riktigt efter att ha irrat runt en dryg timme i Örebro.

Det där cykelgaraget hade man väl kunnat ge ett annat namn och inte lägga ut såna här villospår. Det dröjer innan jag kommer tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar