torsdag 5 oktober 2017

Det var en gång...

När jag blir riktigt gammal ska jag berätta för mina barnbarns barn hur det kunde gå till en gång när världen inte var så utvecklad. Så här kan det komma att  låta:

"Jag är så gammal så jag har kört mina bilar 25 varv runt jorden. Eller 50.  Ännu mer? Till slut blev jag yr i huvudet och tappade räkningen, men många varv blev det. Och några gånger har bilarna krånglat och någon gång har jag stått med tomt däck. Punktering!  

Under den outvecklade tiden fanns det alltid ett extra däck i bilen och skulle det vara tomt i ett däck bytte man själv på en kvart till det extra däcket ock resan kunde fortsätta. Spooky!"

Hej då! Vi ses en annan gång!
Ja, i en inte alltför avlägsen framtid finns väl inte det där med däck ens kvar, man åker väl på luftkuddar eller nåt liknande och har säkert nya problem i självkörande, flygande bilar, men just nu i den här perioden när vi just lämnat tiden med domkraft och reservdäck bakom oss så känns det som man längtar tillbaka lite till den tiden. Men så enkelt kunde det ju inte få fortsätta vara.

Tidigt ute för en tur till Uppsala stod vi med ett tomt däck som i gamla tider alltså hade varit fixat på en kvart men nu går det till så att man ringer försäkringsbolaget som skickar en bärgare som tar bilen till verksta'n. Som inte har tid att kika på den förrän dagen därpå och som tycker att bilen borde lämnats hos en däckfirma, inte hos en plåtverkstad. Och så gick det första dagen.

Andra dagen nya samtal och så sitter man och väntar. En tjej på Skadeanmälningen förklarade lite för mig varför dom väljer den och den verksta'n så nu vet jag mer. Men som jag skrev häromdan i ett annat inlägg "Första gången ska bli den sista". Första gången jag behövt anlita Citroën Assistans alltså. Trevliga människor som gjort det dom ska, men dom kan ju inte trolla så jag ska undvika det här i fortsättningen.

Hur ofta har man punktering? Det kanske var en onödig lyx det där med extradäcket i bilen och vi har i stället en manick för att spruta in skum i däcket och köra vidare i låg fart om man står illa till och behöver komma hem. Inget alternativ den här gången, nu står bilen på verkstan. Hoppas dom ringer innan måndag för då ska bilen in på service. Bilpool ett alternativ?
         

1 kommentar:

  1. Det här var en pers - ska det vara så här? Bilen blir stående på verkstad över helgen! För en punktering!!! Måste beställa hem däck... Kostar multum...

    SvaraRadera