tisdag 27 oktober 2020

Nödvändigt med bil?

Vi blev plötsligt utan bil för ett par veckor sen. Helt oplanerat. Hur gör man då?

Köpa ny eller begagnad? Bilpool? Byta märke? Privatleasing? Vara helt utan och hyra från gång till gång, eller tom sluta köra bil helt och hållet och åka taxi? Hybrid, el, bensin, diesel. Utsläpp, klimatet. Lurigt, vi har haft några tuffa dar. Mycket att tänka på och jag som är så ointresserad av bilar, svårt nog att välja färg.  

Enklast vore att skippa bilen, så mycket pengar man kunde spara, men svårt så länge vi har stugan i Sala. Jag testade buss dit häromdan och det gick helt OK, från dörr till dörr på en dryg timme, men det går ju inte i längden. Segt att släpa bräder och blomjord på bussen. Så bil skulle det bli bestämde vi.

Visst är det kul

Och jag är realist. Nu vid 76 så blir det kanske inte så många fler bilköp. I snitt har vi nog haft våra bilar i 10-12 år så med en bra bil slipper vi såna här bekymmer mer. Kör jag bil vid 86-88? Jo, det gör jag nog och en ny bil idag går nog att köra uppåt 20 år om älgarna håller sig i skogen.

Vårt beslut var måhända inte det mest klimatsmarta men vi håller ju i alla fall igen på en massa annan onödig konsumtion och med det här beslutet i Mitt Sjuttital tar jag avstamp ända in Mitt Ljuva Åttital och tom in i Mitt Ljuva Nittital! Sen är jag osäker om jag kör bil. I morgon får vi nycklarna.        

"Oj va de är skoj att åka bil" sjöng man på en gammal stenkaka minns jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar