lördag 6 juni 2020

Dag 82 - Coronaläget på Sveriges Nationaldag

Några lättnader i restriktionerna kom senaste veckan, OK att resa i Sverige tycker regeringen och FHM. Men smittan sprids fortfarande så jag vet inte om det blir nån större ändring för oss  och vi +70 ska ju fortfarande vara försiktigs. Aktuella siffror är 4600 döda och 43000 smittade.

4600! Mest äldre på äldreboenden men även yngre är drabbade, men fortfarande ingen jag känner personligen, vare sig i släkten eller i bekantskapskretsen. En körkompis pappa var drabbad hörde jag igår det är det enda.  

Men en i släkten dog en "vanlig" död, alltför ung, i förra veckan, det var tragiskt. Och tveksamt om man kan gå på begravningen, eller nej det gör jag inte, det är för riskabelt att sitta i en kyrka och vi rör oss fortfarande inte ute i samhället.
     
Däremot var jag i går, 5/6, för första gången till frisören och på ett blixtbesök på Clas Ohlson. Och på eftermiddagen var jag på sommaravslutningen i kören, 40-50 pers utomhus på godkänt avstånd.

Det blir väl mer och mer så att man måste slinka in i nån affär och kanske också träffa nån utanför de allra närmaste, men om vi törs åka ut i landet i sommar vet jag inte. 

Temperaturen i ån stiger, +16 idag och jag har badat två gånger det är värt att notera på en regnig nationaldag.  
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar