lördag 13 juni 2020

Dag 89 - Ropen skalla - fiber åt alla

Järnvägen tog också sin tid
Det tog flera decennier att elektrifiera hela Sverige och det känns som det kommer att ta lika lång tid att gräva fiber till alla oss på landet. Om inte distansjobbarna som jobbat hemma under Corona kan ligga på. Kanske damma av en gammal slogan vi 40-talister använde för att få daghem. Ropen skalla - fiber åt alla!

För är det nåt jag saknar här på landet är det ett snabbt internet som är självklart för alla i stan. Staten satsar hundratals miljoner så viljan finns hos politikerna, men fiberbolagen klarar inte av'et. 

Ip-Only har här på Stentorpet hållit på i 3-4 år och satt upp sina skyltar men har inte ens lagt ner en enda meter kabel. Men dom var snabba med den första räkningen så att kunderna skulle vara bundna till avtalet. Nu har ett nytt gäng kommit med ett erbjudande, Open Infra, och jag tyckte dom verkade trevliga så jag skrev på! Kanske det är mer drag i konkurrenten? 

Nu sitter vi här på Stentorpet och spejar bortåt vägen, är det några grävare på gång? Har dom kört ut kabelrullarna än? Jag kollar Open Infras hemsidor och Facebook dagligen. Skulle vara fint att få in fibern innan midsommar. Pengarna, 25.900 kr, har jag satt in på semesterkontot, för nån semesterresa blir det ju inte, dom är säkrade för Open Infra.

Nej så klart är jag realist. Beställningen påskriven i maj 2020. I allra allra bästa fall grävning 2021, möjligen 2022 men troligen 2023-24 så där. Eller 2025. Lite hopplöst känns det, men Open Infra - överraska oss!

Så ser jag ett annat upprop från oss 40-talister som möjligen är ännu viktigare:

Ropen skalla - en anständig äldrevård åt alla!
                

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar