onsdag 1 januari 2020

Ännu ett decennium

Född på 40-talet gick jag i natt in i mitt nionde decennium!

Det är låga odds för att jag inte ska få uppleva ett tionde också, i så fall då som 85-åring. Det tror jag jag ska klara, men sen blir det väl lite mer osäkert.

Men för att travestera Eyvind Johnsson så håller jag i hästarna: Nu var det 2020! Jag håller mig där.

Stadshuset i Västerås
Traditionsenligt nyår på tu man hand, men  själva 12-slaget firade vi på stan med lasershow och en himla massa folk. Och idag, nyårsdagen satt vi traditionsenligt och tittade på nyårskonserten från Wien. Lika fint som alltid, men det var också traditionsenligt fortfarande väldigt få kvinnor i orkestern, 5-6 stycken bara av kanske 80-90 musiker! Sånt reagerar man för. Harpa och ett par fioler.

Nytt år, men nyårslöften? Nej, jag håller mig till mitt uppåt 25 år gamla löfte med motion. Livslångt löfte, men när jag vägde in mig i morse såg jag att jag måste ta löftet lite mer på allvar. Inte så farligt men en 3-4 kilo ska väck om joggingformen ska bli tillräckligt bra för att kunna klämma en mara igen.

Björlingska Kyrkogården
Började direkt efter TV-konserten med en snabb, riktigt snabb, promenad genom Västerås City som var fint uppstädad efter nattens folkmassor. Jag trivs i Västerås och kommer nog aldrig flytta härifrån. Och ganska ofta hamnar jag i slutet av mina stadspromenader i kvarteren runt min gamla skola. Grundat 1623 och firar snart 400 år så jag måste vara med i intresseföreningen tills dess så jag får vara med på jubileumsfesten. 200 kr/år får det vara värt.

Upploppet in mot skolgården 
Grusgången i allén på Björlingska kyrkogården är gräsmatta nu, men där mellan gravstenarna sprang jag från 10-11-årsåldern livrädd i höst och vintermörkret på väg till skolan, jagad av spöken och döingar, men kunde andas ut när jag kom in på skolgården och hade överlevt ännu en dag. Och sen var det samma sak på väg hem när vintern var som mörkast. Inte undra på att man blev som man blev.

Nyårsönskningar då? Hälsa och sånt förstås för mina närmaste, men annars skulle det kanske vara att Sverigedemokraterna skulle genomskådas som det parti det egentligen är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar