tisdag 31 december 2019

Släktens kändisar

Numera är "att bli känd" ibland en målsättning i sig för unga i Youtube-åldern. Att slå igenom som influencer på Instagram och andra kanaler. Vare sig i Mitt70tal, i yrkeslivet eller i min rockkarriär har jag själv gjort några större avtryck för min samtid, men andra i släkten då?

Kom att tänka på Gustav Torrestad som var stor på 40-50-talet. Vissångare med filmroller och finns på Spotify, men ändå inte direkt med riktig kändisglans, och som bror till en faster hörde han väl knappt till släkten ens, inget jag kan göra mig märkvärdig över.

Tobbe Malm och monumentet i Oslo
Men jag har smeden Tobbe Malm, min kusins barn, och han är en välkänd profil som är värd att uppmärksammas här i Mitt70tal. Känd i alla fall i hela Norge och hemma i Norberg. Och i förrgår var han radiopratare i NRK:s "Vinter i p2", norska motsvarigheten till Sveriges vinterpratare i P1. Då räknas man väl som en kändis.

Tobbes insats i Norge är framför allt monumentet utanför Oslos domkyrka. 1000 järnrosor smidda av smeder runt om i världen till minne av massakern på Utøya  22 juli 2011.

I programmet berättade han om hur han till sist fick igenom projektet. Även i ett så rikt land som Norge är det inte självklart med finansiärer ens till ett så här angeläget monument.

Men till sist ordnade det sig, i oktober 2019 blev planteringen invigd. Lyssna gärna på programmet.

Så Tobbe Malm från Norberg får väl nu betraktas som släktens kändaste kändis och väl värd all uppmärksamhet. Han är suverän på att dansa tango också om nån är intresserad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar