söndag 29 december 2019

Det är bara ett exempel

Det är nog inte lika vanligt längre med uttryck som alla kör med, i valfrihetens tid har sånt försvunnit,men dom som förstår förstår att "det går lika bra med selleri" som vi alla sa en gång när det nu var. 

Hur som helst, av allt jag varit med om 2019 råkade jag först av allt tänka på en lördagseftermiddag 18:e juli på Östermalm. Inget dramatiskt, men det räcker för att vara ett fint minne.

Ciao Ciao Grande på Östermalm

Vi strövade runt en stekhet sommardag i Stockholm och lämnade stöket i Kungsträdgården för en lunch där det var lite lugnare och hamnade på en italiensk restaurang med bord ute längs gatan, Ciao Ciao Grande på Storgatan.

Jag tror jag åt en pizza eller möjligen en enkel "dagens", minns inte, men vi fick ögonkontakt med paret bredvid, nickade, sa nåt putslustigt och ganska snart var samtalet med bordsgrannarna igång.

Jag vill aldrig vara påträngande, men vi har  rätt ofta haft tur att få intressanta samtal med folk man aldrig sett och aldrig mer kommer att träffa. Med okända är man på samma nivå direkt, ingen behöver göra sig märkvärdigare än man är. Och försöker nån spela Allan kan man bara avsluta samtalet.   

Som min själsfrände, 10-kamparen  i Norrtälje, som vi hamnade bredvid på en restaurang för 6-7 år sen. 30 år yngre än jag verkade vi tänka på precis samma sätt - samma musiksmak, samma humor, samma förebilder och liknande intressen. Vi skrattade oss igenom en hel kväll på Åtellet som blev som en parmiddag med gamla vänner med mycket gemensamt.

Paret på Östemalm var nypensionerade och valde mellan att bo kvar i Stockholm eller emigrera till sommarstället i Avesta. Kände väl till Sala-sjöarna och med databakgrund kände han väl till IBM-datorerna jag en gång jobbade med. Bättre än jag, jag har försökt lägga sånt bakom mig. Det lutade åt fritidshuset i Avesta för de nypensionerade, dom kände sig klara med Stockholm sa dom.

Mycket gemensamt, lättsamt vuxet samtal där på trottoarrestaurangen. Dom drog efter maten vidare till Grönan för att dansa. "Håll takten bara" sa jag och önskade dom en fortsatt trevlig kväll. 

Ingen dramatisk händelse, bara ett exempel från 2019, men dom där små kornen är guld värda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar