onsdag 8 januari 2020

Folk är för bekväma

Jag hörde det gamla vanliga i går på TV hur allt fler rör på sig allt mindre. Tar bilen till jobb och affären fast det bara är nån kilometer.

Men jag har gott om exempel också på vänner som inte är för bekväma utan ofta låter bilen stå och som jag gillar långpromenader. Ibland kan väl jag vara lite för bekväm jag också, men  när jag pratade med ett par körvänner härom veckan som i princip aldrig åkte bil i stan, då blev jag påverkad att i första hand promenera om det passar. Vardagsmotion!

Så idag när jag lämnat bilen på verkstan, hur skulle göra. Mörkt och kallt. Lite lätt regn men ett rejält blåsväder, halv storm kändes det som. Busshållplatsen alldeles i närheten och kanske lånebilen var ledig? Men så tänkte jag på alla mina vandrarvänner. Jag går hem.

Halv storm alltså men det var rätt skönt att dra upp kapuschongen över huvudet, bita ihop och börja traska. Försökte först lyssna lite på radions P1, men jag hade inga lurar och i blåsten var det svårt att höra  mobilen.

Några reflexreflexioner: Jag mötte rätt många morgonvandrare på väg till jobb, skolor och busshållplatser, men väldigt få hade orkat ta på en reflex. Och rätt många cyklister, men de flesta av dom körde nedsläckt. Ju närmre centrum jag kom ju fler hade inget lyse, det kan man ju fundera lite över varför det var så.

Pappa Sven åkte aldrig buss, en principsak. Men det var då bensinen var billig och man inte pratade miljö som idag så han tog helst bilen.

Nej jag tar nog en promenad till i eftermiddag, det tog bara en timme att ta sig hem från bilverkstan så det är inget att skryta över om jag går tillbaka också.

Om det nu är svårt att få folk till gym och motionsspåret borde det vara enkelt att få folk att gå till bilverkstan. Och ren förtjänst, bussbiljetten går på 12 kronor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar