måndag 22 februari 2021

Nej nu..... Folk börjar slarva!

Mycket tid blir det här i fönstret
Smittan håller i sig. 4-5-6-7-8000 nya smittade i Sverige varje dag.  Dag 343 idag.

Alla kanske inte har möjlighet att sköta sig så perfekt som jag, en till 99,9 procent socialt distanserad pensionär, men nog börjar folk bli väl slappa. Promenader, mataffärn på lugna tider och TV-soffan, det är vår värld. Och så står vi i fönstret och väntar på våren. Inte alltför upplyftande så lite förstår jag att folk börjar bli slappa.

Som i lördags. Dumt, men jag hamnade i mataffärn på en för  mig ovanlig tid, lördagseftermiddag kl 15 på Igor, och där kändes det nästan som julhandel. Lång kö till Systemet och trångt i gångarna utanför butikerna. Köpte snabbt mitt kaffe och några äpplen, struntade i Clas Ohlson. Alltför mycket folk.

På väg till frisörn kl 8.45
Tandläkarn har jag skjutit upp till sommarn, men frisörn har tider för riskgrupper innan ordinarie öppning, där var jag idag. Ensam tillsammans med Sara i stans största frisersalong. På vägen dit vinkade några optimister på väg till seniorpasset på Actic men vi har fryst våra gymkort.

Tjänstemän på FHM blir trakasserade och tom mordhotade för att dom inte ser till att pandemin tar slut och för att vaccinet dröjer. Politiker hotas, hudflängs och hatas och tom forskare har fått så mycket hat att några har lämnat forskningen om Covid-19. Kritik är OK, men sånt där är kriminellt. Det finns så många självutnämnda experter som vet allt om hur pandemin egentligen borde skötas så att allt ska bli som vanligt igen. 

Men den enkla sanningen är nog att om man bara fortsätter att hålla avstånd och hoppas på vaccin så blir det nog bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar