torsdag 28 januari 2021

Slutet på historien

Inte bara TV-serier trendar under Coronan, en annan tydlig Corona-effekt för mig är bokläsning. 

Nu har jag kommit till "Slutet på historien" av "Det stora århundradet" en dekalogi av Jan Guillou, varje bok på 4-500 sidor. Läste först om de två näst sista delarna så jag kom på banan igen när den sista boken kom, "Slutet på historien". Från 1880 till en bit in på 2000-talet kan bokserien kanske vara underlag för en ny TV-serie? Nä, det är nog för stort.

Men nu är det 2021 och Corona-tider vad blir slutet på den historien? Om Coronan i stort och inte minst hur slutar det för mig själv? Kan vara läge att fundera lite framåt hur jag tror. Hoppas jag har en del fel.

Debattklimatet om Corona-hanteringen hårdnar naturligt nog ju längre pandemin pågår. Vaccineringen måste komma igång så att siffrorna kan börja peka nedåt, men nu gnisslar det i leveranserna, förseningar och sånt. Strategiskt av läkemedelsbolagen, försöker dom höja priset? Även bedragare är igång och så kommer det nya mutationer så det tar tid innan det blir lugnt. Flera år till. 

Tur att man är pensionär och det gäller bara att fortsätta hålla sig undan. Jag har inte tänkt ställa undan tofflorna än på länge men nog ser jag mig allt mer som en Lone Rider när jag sysslolöst står och tittar ut genom fönstret.   

För för min del räknar jag med att min vaccinering blir nog inte klar förrän tidigast i april. Då kanske jag kan bli lite rörligare, men tom det är lite osäkert för faran är väl inte över för det. Jag tror smittan kommer att härja flera år till så inte kommer det att bli som vanligt än på flera år med eller utan vaccin. Nånsin?

Lite rörligare kanske, men aktiviteterna bland mina pensionärskamrater kommer nog inte igång mer på  samma sätt som förr. Framförallt körsången är nog körd, det var kul så länge det varade och hoppas gubbarna i bastun på Actic har det bra, men vi ses nog inte mer i Actics bastu.  

Så snart det blir lite varmare blir det väl stugan igen med promenader till Svassla och Olov Jons...  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar