torsdag 10 september 2020

Dag 178 - Corona för oss 70+ på landet

178 dar! 6 månader! Fortfarande kvar i fritidshuset där hösten kryper på med blåst och regn ibland blandat med varma dagar i höstsolen, tom i T-shirt ibland. Hyfsat Corona-säkert.

Men man måste lätta lite på handbromsen ibland. Den här veckan träffar jag andra 70 plusare två gånger inomhus med rejäla avstånd i små grupper och häromdan några barnbarn inomhus. Är man lite försiktig så måste man börja ta dom riskerna och jag tror att jag snart tom borde våga skjutsa dom små barnbarnen till skolan om dom är friska. Tror jag - jag lyssnar på Folkhälsomyndigheten.

6 månader i fritidshuset! Vi har allt här. El och vatten och dusch, ved till kaminen och bastun med badbrygga, internet och TV, kyl och frys och 47 kvadratmeter. Vilket lyxliv, inte skulle jag ha det bättre på t.ex. 247 kvadratmeter. I natt brann flyktinglägret på Lesbos där 13000 flyktingar blev utan tak över huvudet och här sitter jag och mår bra. Trots Corona. Tragiskt för flyktingar men jag kan väl inte ha dåligt samvete för att det är bra på Stentorpet. Och jag inbillar mig att jag lever rätt klimatsmart.

Utsikten från verandan  

Biblioteket i Västerås har varit stängt men öppnade igen den här veckan, men att det varit stängt har jag inte ens märkt av. Jag har hela sommaren lånat böcker hos biblioteket på nätet och läst eller lyssnat i mobilen. Och vill jag se en film hyr jag en till TV:n eller nöjer mig med gratisfilmerna hos SVT-play. Och musik har man ju obegränsad tillgång till på Spotify. Och bara 5 km ner till det brusande stadslivet i Sala.

Kanske tryter samtalsämnena ibland i den här tvåsamheten i fritidshuset men det är märkligt att man alltid har nåt att göra. Alltid. Just nu ser jag att gräset borde klippas och det är några reglar som ska upp i köket. Lite panel ska jag köpa nästa vecka och sätta upp och så kan jag säkert rensa lite mer sly längs med ån. Det är positivt att det finns nåt att göra så man uppskattar dom där regniga dagarna när man med gott samvete kan sitta med sin bok framför brasan eller ta en tupplur.

6 månader i fritidshuset blir kanske 7 innan vi flyttar hem eller ska vi övervintra här? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar