tisdag 16 juli 2019

Filma mera!

När jag var 24  år köpte jag min första filmkamera och vardagen blev rätt bra dokumenterad på film.

Lite väl mycket filmer från semester och födelsedagskalas, men jag fick med en del vardag också, det som skulle vara det viktigaste hade jag tänkt, och dom scenerna är nästan roligast att se nu 40-50 år efteråt. Men några av mina filmprojekt blev aldrig av och jag filmade inte så mycket jag först tänkt, det blev för dyrt.

En billig kamera utan ljud. Dyra super 8-filmer, 3 minuter långa och 50 kronor, som under många, många långa kvällstimmar klipptes och klistrades ihop till 15-minutersfilmer som vi nu har tittat igenom igen.  Våra tidigaste år är dokumenterade och överförd till 6 timmar på DVD.

Nu har varenda kotte, jag med, en filmkamera i fickan med hundra gånger så bra kvalitet som min 60-talskamera och det filmas som aldrig förr. Men där jag satt och klippte och klistrade kan man numera redigera med suveräna program i datorn och mobilen., lägga på texter och effekter mm.

Men jag tror inte folk har tid längre att filma, även med moderna program tar redigeringen sin tid, men jag har nu sen en tid tagit tag i nya projekt och satt ihop några filmer. Med ljud!

Gratisprogram för redigeringen får räcka, Microsofts Foto är svårt nog för mig.

Men så motig! Jag tänkte sätta ihop en film här stugan idag, men vårt 4G hos Telia och Margaretas gamla bärbara dator räcker inte till, okörbart! Filmen får vänta tills jag kommer hem till Västerås.

Och bredbandet vi ska få i Sala har man inte ens börjat gräva - det var väl minst 5 år sen Telia klippte vårt  ADSL och IPOnly lovade fiber till Stentorpet! Nej nån filmstudio blir det inte än på länge här på Stentorpet, men en liten vacker sång kan jag väl få bjuda på! 15 sekunder från Tik Tok.




Och du som har ditt snabba bredband, bra mobil och en suverän dator. "Filma mera!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar