fredag 26 oktober 2018

Fair Trade på Dressmann, min huvudleverantör av kläder.

Jag går inte gärna i affärer, köper bara lite motvilligt nya kläder, så jag går väl ofta klädd som en lufs kanske en del tycker. På stan hamnar jag alltid hos Clas Ohlson eller Kjell & Co men aldrig aldrig går jag och kollar senaste nytt i klädaffären.

Möjligen att jag kollar in några skor ibland, där har jag en bestämd smak. När jag häromdan behövde några nya T-shirts tog jag hjälp av min personlige assistent som jag anlitar vid klädköp. Vi började i en sportbutik och jag var på vippen att köpa den första T-shirt jag provade men tänkte efter. För billig, 2 för 120 kronor. Och för sladdrig i tyget. Och ett fånigt tryck. Men jag gör ju alltid så här, jag köper oftast den först jag först hittade.

Vanliga T-shirts med bra kvalitet.
Jag gick vidare och hamnade som vanligt på Dressmann där jag träffade på en riktigt trevlig expedit. Och vad ser jag? T-shirts som är Fair Trade-märkta! Bra gjort Dressmann! Klart jag köpte dom! Fair Trade har jag aldrig sett förr på T-shirts. 

"Dressmann blir världens största modeaktör inom Fairtrade-märkt bomull" står det i en nyhetsartikel och "Herrmode gör skillnad för indiska bomullsodlare" skriver en annan tidning. Man blir lite varm om hjärtat. Inte behöver jag köpa det allra billigaste där bomullsodlare och sömmerskor har urusla villkor för sina arbeten.      

Precis när jag sitter och skriver det här gjorde jag ett avbrott för att kila ner på stan och tänkte köpa mig en Fair Trade-tröja också på Dressmann. Nu har jag kommit hem, men så trist, dom har inte Fair Trade-tröjorna i butikerna än, finns bara på nätet än så länge.

Men jag var taggad i butiken och köpte en tröja ändå även om den inte var Fair Trade, men räknar med att Dressmann sett till att villkoren är OK för sina andra tröjor också. Nästa gång blir det en Fair Trade-tröja och dom har Fair Trade-jeans också i sin nätbutik, kommer kanske snart i butiken på stan också.

Snyggt Dressmann och jag fick 50 kronor i bonus som trogen Dressmann-kund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar