Jo det ska man väl och i efterdyningarna av Henrik Schyfferts TV-serie "Köttets lustar" kör jag en test nu under 20 veckor när jag tänkt dokumentera mitt köttätande. Henrik satte ett mål på 75 g/dag, det kanske är ett bra mål för mig också.
Jag har dålig koll på hur mycket kött jag äter, jag bara tror att jag är rätt måttlig, så jag började nu igår att mäta och notera allt kött jag äter. Jag ska inte avsiktligt försöka undvika kött har jag tänkt utan jag kör bara på som vanligt och noterar så det blir rättvist. Och det började bra om man nu ska ha så låga siffror som möjligt.
Nyårsdagen 0 gram, och i går 5 gram. Kanske mindre. Några flingor bacon på torsken bara för att få lite extra god smak.
Nu inför valåret hoppas jag det blir bra snack om miljön, och det första jag tänker är att det vore bra med bra riktmärken, tex för hur mycket kött som är OK. Är 75 gram/dag OK eller kanske det finns utrymme för 100 gram. Och om man tränar hårt kanske man kan få extra tilldelning.
Sen har ju jag min käpphäst, utsläppen från flyget. Lite besviken ser jag på hr Schyfferts Instagram på nyårsafton en hälsning från Sidney! Flyger till Sidney med gumman sin för några korta dagar över nyår med allt utsläpp. Så klart några av hans följare höjer på ögonbrynen och kommenterar:
"Hmmm... äta kött ska man inte, av miljöskäl, men flyga tvärs över världen, det är OK?" skrev någon.
Ja det är inte lätt att göra rätt. Den biologiska mångfalden hotas om inga kossor längre håller landskapet öppet har jag hört och det är ju dumt. Flygskatt är dumt tycker dom som inte ser något samband mellan flyg och miljö, och höjd bensinskatt är inte populärt. Nästan 400000 nya bilar 2017 - bra? Jo, fint att det går bra för Sverige förstås, men....
En bekant drog ner till Seychellerna för några korta dagar över nyår för några svalkande drinkar vid poolkanten och kostade på sig lite extra utsläpp, så där håller det på. Ska man bry sig?
Men jag håller alltså koll på köttet nu och hoppas på mycket fakta och bra debatter i valrörelsen om miljön.
Bra idé att logga vad man äter, vad man än följerup så blir det mindre. Det är nästan omöjligt att veta vad som är bäst. Tex så ska produktionen av batteriet i en elbil motsvara utsläppen 10-15000 km med en diselbil. Jag har lagt ned massor med tid på att förstå flygets miljöpåverkan... att det påverkar fattar man ju men hur och hur mycket är nästan obegripligt att förstå. Läste precis att man kunde använda restprodukter från jougurt tillverkning att göra flygbränsle. Och om inte alltför lång framtid kommer man kunna flyga med miljövänliga bränslen. Att resa ger perspektiv på vårt sätt att konsumera mot tex Kambodja.
SvaraRaderaFramtiden får väl utvisa hur det blir.
Håller med förstås!
SvaraRadera