måndag 28 oktober 2019

Tips på smuggling

På dagstur till Åland kan man se dom, horder med folk som släpar på sina kärror med öl. Överfyllda kassar och väskor.

Jag kan inte EU-reglerna för alkoholköp och jag minns inte varför Åland fick nån slags undantag med alkoholköp, men folk verkar uppskatta den här möjligheten som dom släpar hem sina överfulla kärror. Det verkar inte finnas nån begränsning och handlar man för några tusenlappar kanske man kan tjäna några hundringar, vad vet jag. Vi köpte väl några flaskor vi också och lite godis, men nån stor vinst blev det väl inte.


Men Eckerölinjen bjöd på ett suveränt viltbord, det är jag sugen att prova igen nån gång. Riktigt bra! Kostar normalt 310 kr och för oss en fredag 380 kr inkl buss och båt. Prisvärt! Det var evigheter sen vi tog en Ålandstur och inte minst viltbordet är nog en orsak att det är så populärt. Och så får ju folk släpa hem sina ölkärror.

Men vi hittade en godare gobit i butiken att smuggla hem, det ska vi satsa på nästa gång. Åländskt svartbröd.

Det är 10 dar sen nu vi köpte brödet som vi hushållit på sen dess och idag tog vi de sista skivorna. 10 dar och brödet var i princip lika gott idag som när vi köpte det för 10 dar sen!

Det tar 2 dar att baka och sen ska det ligga till sig i två dar innan man börjar äta det, så jag törs nog inte försöka baka det själv, men det är värt att leta efter det här på hemmaplan. Nånstans säljer man väl Åländskt svartbröd i Sverige också.

Men hittar jag inget tar vi snart nog en tur igen och släpar hem Åländskt svartbröd på kärran och fyller frysen.

Pilsner kan man ju köpa på Konsum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar