måndag 30 september 2019

Greta Thunberg i USA

Otroligt hur "hela alltet" med Greta Thunbergs Skolstrejk för Klimatet har utvecklats. Vilket genomslag!

Häcklas och hånas av besserwissrar och klimatförnekare men hyllas av desto fler. Jag hoppas för allas skull att det snart kommer några positiva effekter, åtgärder och siffror om klimatet i hela den här turbulenta tiden så inte allt engagemang bara rinner ut i sanden.

Jag vet inte vad jag tror, men kanske de här massdemonstrationerna har nått sitt maximum nu i sept 2019, eller håller dom ut till klimatkonferensen i Chile i december?

Ät mindre kött, flyg mindre, dämpa köphysterin... Jag, som en gammal gubbe på 75, gör så gott jag kan och pensionsutbetalningens storlek varje månad gör automatiskt att man flyger mindre och handlar måttligt. Kanske lönesänkningar eller åtminstone dämpad löneutveckling för alla vore det bästa för klimatet, men det låter sig väl inte göras?

Stekt falukorv med lök. Hör av dig för receptet.
Vi äldre blir både allt äldre och allt fler, vi kostar allt mer när vi blir sjuka, för det blir vi, men där finns det pengar att spara har jag förstått av hur sjuka äldre behandlas. Vi äldre har svårt att göra en Pensionärsstrejk för Åldringsvården och skulle nog inte heller få massorna att samlas med plakat om satsningar för äldre. Och klimatet är viktigare.
Men som tur är är jag inte där än så att jag behöver omvårdnad.

"Ät mindre kött" då? Jo, det gör jag men jag har nog svårt att gå över till en helvegetarisk eller vegansk livsstil. Jag ser inte vinsten för det vare sig för mig eller klimatet. Inte ens för djuren, men det kan jag utveckla en annan gång.

Så igår vattnades det i munnen när kvällsmaten stod på spisen: Stekt falukorv med lök! Kalas.

Jansson, kålpudding, stekt salt sill, bacon, torsk och lax och mellan varven kanske en hamburgare! Och som nu falukorv med lök. Men även massor av vegetariskt förstås, men jag håller mig nog allt på min hälsosamma blandning  av min mat som både är god och rätt klimatsmart.

Och heja Greta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar