söndag 30 december 2018

Ett nytt år börjar varje dag

Varje dag är unik, jag fyller 27.241 dagar idag, och ser inte ut som en dag äldre än 27.240. Nu siktar jag närmast mot 30.000, 40.000 kanske känns lite väl girigt.

I praktiken börjar det ett nytt år varje dag, en ny 365-dagarsperiod, men såklart är det lite speciellt med 31/12 och 1/1 och passande nog hörde jag på TV idag om ny bok som kommer i dagarna. En bok om nyårslöften. Det är nu man ska bli en bättre människa. Boken heter "Tio i tolv".

Eller mer att det är nu det är dags att komma igång med nya vanor. Det kan man ju visserligen göra när som helst under året för varje dag är ju som sagt unik, men behöver man en spark i baken är det inte så dumt i samband med nyår. Och fler nyårslöften än man tror håller hyfsat i sig under året. 

I år har jag ett par tre saker på gång som jag vet att jag kommer att lyckas med, men här nöjer jag mig med ett handfast löfte som samtidigt har varit ett dåligt samvete under hela året:

Året kommer att börja med ett engångslöfte, jag ska städa och röja i källaren. Och möjligen kan jag formulera löftet så att röjningen kommer att vara månatligen återkommande och efter hand utökas till att omfatta klädkammaren, skrivbordslådorna etc och möjligen även diskutrymmet på datorn.

Eller var det att ta i?


   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar