fredag 15 december 2017

Turalleri turallera

En av Evert Taubes sämre sånger och samtidigt en av hans mest sjungna är väl "Turalleri Turallera". Men sällan sjungs originaltexten, här ska det sjungas egna texter mer eller mindre roliga, jag har nog skrivit nån tramsig text till den melodin nån gång jag också.

Revisor Bidén 
Det är inget fel med allsång och inget egentligt fel med tramsiga Turalleri-låtar, till bröllop och födelsedagsfester kan dom vara bra att få igång ett sällskap som är lite segt, att skratta lite åt några fåniga skämt alltså. Som en katalysator. Jag var på en fest häromdan där vi drog en sån här variant men det jag mest tänkte var vilket genomslag #Metoo har haft, det var som var kul igår är hopplöst mossigt idag.

Karlarna var gärna ute på vift sjöng vi, men det var rätt OK svarade kvinnan som ju ändå blev gift osv, bara lite oskyldiga texter, men så mossigt det känns nu efter den här hösten. Rödpennan är nog framme i en del allsångshäften. Och vilka snapsvisor kan folk sjunga numera? Där har "dom som nyttjar" nåt att tänka på, eller i det läget kanske det inte är så noga.       

På festen i går kväll blev det ingen allsång, "tur var väl det, hurra!" som man sjunger i en del varianter. Men jag har alltså inget emot allsång och en del texter kan vara fyndiga, jag nynnar fortfarande t.ex. ibland på Andreas text från uppvaktningen av Margareta på Lanzarote en gång för länge sen. "Klappad av en kung..." fick han med, men det var inte fråga om några sexuella trakasserier, Gustav VI Adolf var en gentleman och Margareta var så liten.

En Turalleri-text sticker ut och är nåt extra, Povel Ramels "Bladbergeri och Son". Finns tyvärr inte på Youtube, men jag minns den som igår ändå. Revisor Bidén hade skrivit en lysande text till 50-årsjubiléet som han framförde lite förvirrat, "Bladbergeri, Bladbergera och son", och kunde samtidigt  inte låta bli att flirta  lite oskyldigt med "lilla fröken Carleman" på firman.

Turalleri, hursa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar